Coroczne badanie Twittera pokazuje, że rządy coraz lepiej wykorzystują ten serwis społecznościowy
Genewa, 28 kwietnia 2015 – Przez ostatnie cztery lata Twitter stał się naturalnym kanałem społecznościowym, dzięki któremu światowi przywódcy docierają do szerokiego grona odbiorców ze swoimi głównymi przekazami i hasłami – wskazuje Twiplomacy, coroczne ogólnoświatowe badanie poświęcone wykorzystaniu Twittera przez głowy państw i szefów rządów na całym świecie. Celem Twiplomacy jest sprawdzenie, w jakim stopniu przywódcy używają Twittera i jak bardzo są oni połączeni z innymi.
Rządy na całym świecie wkładają coraz więcej wysiłku w komunikację w mediach społecznościowych, a w ich tweetach znaleźć możemy coraz więcej materiałów wizualnych i video. Niektóre, takie jak np. francuskie konto prezydenckie @Elysee regularnie publikują sześciosekundowe filmy Vine, zawierające krótkie podsumowania wizyt na szczeblu państwowym, inne pozdrawiają drużyny narodowe – tak jak niemieckie MSZ podczas MŚ w piłce nożnej. Niektóre konta, np. Pałac Elizejski, czy Kreml, to także jedni z pierwszych użytkowników Periscope, nowej aplikacji Twittera służącej do transmisji na żywo. Kolumbijski prezydent Juan Manuel Santos skorzystał z Periscope, aby ogłosić wznowienie nalotów na pozycje FARC.
W opublikowanym dziś badaniu wzięto pod uwagę 669 profili rządowych w 166 krajach. Okazało się, że 86% spośród rządów wszystkich 193 krajów należących do ONZ jest obecnych na Twitterze. 172 głowy państw i rządów mają osobiste konta w tym serwisie, a jedynie 27 krajów, głównie afrykańskich i wysp Pacyfiku, nie funkcjonuje na Twitterze na poziomie rządowym.
„Badanie Twiplomacy prowadzone przez Burson-Marsteller stało się kluczowym miernikiem siły i zasięgu mediów społecznościowych”, powiedział Donald A. Baer, Worldwide Chair i CEO w firmie Burson-Marsteller. „Czwarte już doroczne badanie zawiera niezwykle istotne dane na temat praktyk i potrzeb komunikacyjnych przywódców na całym świecie”.
Według danych na 24 marca 2015, pięciu przywódców, którzy zgromadzili największą liczbę obserwujących na Twitterze, to: Przezydent Stanów Zjednoczonych Barack Obama (@BarackObama) (57 milionów followersów na koncie kampanijnym), papież Franciszek (@Pontifex) z 20 milionami followersów dziewięciu profili prowadzonych w różnych językach, premier Indii @NarendraModi, prezydent Turcji Recep Tayyip Erdoğan (@RT_Erdogan) oraz Biały Dom (@WhiteHouse). Jednak ci najchętniej obserwowani przywódcy obserwują jedynie nielicznych spośród swoich zagranicznych partnerów, a ich konta nie należą do najbardziej aktywnych. Profile @BarackObama i @WhiteHouse obserwują jedynie czwórkę innych przywódców: premier Norwegii Ernę Solberg, Dmitrija Miedwiediewa, rząd brytyjski i estońskiego ministra spraw zagranicznych, Keita Pentusa.
Choć prezydent USA jest najchętniej obserwowanym światowym przywódcą, to jeśli chodzi o liczbę retweetów (przesłań dalej jego wpisów) nie ma najmniejszych szans z papieżem Franciszkiem, którego każdy tweet przesyłany jest dalej średnio 10 tysięcy razy (na koncie hiszpańskojęzycznym) – przeciętnie 1,210 retweetów każdego z tweetów Obamy wypada więc niepozornie.
Europejscy ministrowie spraw zagranicznych także chętnie korzystają z Twittera, aby tworzyć wirtualne sieci dyplomatyczne. Francuski minister Laurent Fabius (@LaurentFabius) jest najlepiej połączonym szefem resort spraw zagranicznych – obserwuje z wzajemnością konta 100 innych przywódców i ministrów. Rosyjskie MSZ zajęło drugą pozycję, utrzymując obustronne relacje na Twitterze z 93 innymi przywódcami światowymi. Trzecie miejsce na podium przypadło francuskiemu MSZ z 90 wzajemnymi połączeniami. Wzajemne obserwowanie się przez profile polityków pozwala na wysyłanie przez nich do siebie nawzajem wiadomości prywatnych na Twitterze.
„Badanie pokazuje wyraźnie, że rządy są coraz bardziej świadome i profesjonalne jeśli chodzi o wykorzystanie mediów społecznościowych” – powiedział Jeremy Galbraith, CEO Burson Marsteller na Europę, Bliski Wschód i Afrykę, a także Global Chief Strategy Officer w firmie. „Ciekawie jest obserwować, jak ministerstwa spraw zagranicznych udoskonaliły swoje strategie komunikacji społecznościowej i zbudowały specjalne zespoły, których rolą jest zarządzanie kanałami społecznościowymi. Jestem przekonany, że korporacje mogą nauczyć się wiele od rządów i ich przywódców w kwestii Twittera”.
Na Twitterze aktywne jest obecnie ponad 4100 ambasad i ambasadorów. W Nowym Jorku, Waszyngtonie, Londynie i Brukseli większość placówek dyplomatycznych korzysta z Twittera, aby dostać się do głosu przy wirtualnym stole. Kanada, UE, Francja, Izrael, Meksyk, Holandia, Polska, Rosja, Hiszpania, Szwecja, Turcja, Ukraina, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone to kraje, których większość ambasad i misji dyplomatycznych ma swoje konta na Twitterze. Brytyjskie Foreign Office zachęca także swoich ambasadorów na całym świecie do osobistego zaangażowania w komunikację online i jest praktycznie niemożliwe, aby zostać brytyjskim dyplomatą bez umiejętności korzystania z cyfrowych narzędzi.
„Zawsze zadziwia mnie, jak szybko rządy dostosowują się do wciąż zmieniającego się krajobrazu mediów społecznościowych” – powiedział Matthias Lüfkens, szef Digital Practice EMEA w Burson-Marsteller i autor raportu. „Niektóre rządy osiągnęły wysoki poziom profesjonalizmu w wykorzystywaniu sześciosekundowych filmów Vine na Twitterze, inne już teraz korzystają z Periscope – najnowszej aplikacji do prowadzenia na Twitterze transmisji na żywo”.
Inne istotne wnioski z badania:
Pełne wyniki badania znajdują się na stronie: http://twiplomacy.com.
O badaniu
Dane wykorzystane w badaniu zostały zgromadzone w marcu 2015 roku w oparciu o 669 profili przywódców, rządów, ministrów, ministerstw spraw zagranicznych i ich instytucji w 166 krajach świata z wykorzystaniem ponad 50 zmiennych narzędzia analitycznego Twitonomy (http://twitonomy.com). Agencja Burson-Marsteller wykorzystała także własne narzędzia analityczne Burson Tools, by zbadać powiązania między kontami światowych przywódców na Twitterze.
O Burson-Marsteller
Firma Burson-Marsteller (rok założenia: 1953) jest czołową światową agencją public relations. Firma oferuje klientom doradztwo strategiczne oraz realizację programów w pełnym zakresie usług public relations, public affairs, zarządzania reputacją, zarządzania kryzysowego, reklamy i strategii cyfrowych. Doskonale funkcjonująca sieć światowa firmy obejmuje 73 biura własne i 85 agencji afiliowanych, działających w 110 krajach na sześciu kontynentach. Burson-Marsteller jest częścią Young&Rubicam Group, wchodzącej w skład WPP, wiodącej sieci usług komunikacyjnych. Więcej informacji uzyskać można pod adresem: bm.com.
09 maja 2024
03 października 2023
28 czerwca 2023
06 czerwca 2023