Coroczne badanie Twittera pokazuje, że rządy coraz lepiej wykorzystują ten serwis społecznościowy

Twiplomacy 2015 Global InfographicGenewa, 28 kwietnia 2015 – Przez ostatnie cztery lata Twitter stał się naturalnym kanałem społecznościowym, dzięki któremu światowi przywódcy docierają do szerokiego grona odbiorców ze swoimi głównymi przekazami i hasłami – wskazuje Twiplomacy, coroczne ogólnoświatowe badanie poświęcone wykorzystaniu Twittera przez głowy państw i szefów rządów na całym świecie. Celem Twiplomacy jest sprawdzenie, w jakim stopniu przywódcy używają Twittera i jak bardzo są oni połączeni z innymi.

Rządy na całym świecie wkładają coraz więcej wysiłku w komunikację w mediach społecznościowych, a w ich tweetach znaleźć możemy coraz więcej materiałów wizualnych i video. Niektóre, takie jak np. francuskie konto prezydenckie @Elysee regularnie publikują sześciosekundowe filmy Vine, zawierające krótkie podsumowania wizyt na szczeblu państwowym, inne pozdrawiają drużyny narodowe – tak jak niemieckie MSZ podczas MŚ w piłce nożnej. Niektóre konta, np. Pałac Elizejski, czy Kreml, to także jedni z pierwszych użytkowników Periscope, nowej aplikacji Twittera służącej do transmisji na żywo. Kolumbijski prezydent Juan Manuel Santos skorzystał z Periscope, aby ogłosić wznowienie nalotów na pozycje FARC.

W opublikowanym dziś badaniu wzięto pod uwagę 669 profili rządowych w 166 krajach. Okazało się, że 86% spośród rządów wszystkich 193 krajów należących do ONZ jest obecnych na Twitterze. 172 głowy państw i rządów mają osobiste konta w tym serwisie, a jedynie 27 krajów, głównie afrykańskich i wysp Pacyfiku, nie funkcjonuje na Twitterze na poziomie rządowym.

Badanie Twiplomacy prowadzone przez Burson-Marsteller stało się kluczowym miernikiem siły i zasięgu mediów społecznościowych”, powiedział Donald A. Baer, Worldwide Chair i CEO w firmie Burson-Marsteller. „Czwarte już doroczne badanie zawiera niezwykle istotne dane na temat praktyk i potrzeb komunikacyjnych przywódców na całym świecie”.

Według danych na 24 marca 2015, pięciu przywódców, którzy zgromadzili największą liczbę obserwujących na Twitterze, to: Przezydent Stanów Zjednoczonych Barack Obama (@BarackObama) (57 milionów followersów na koncie kampanijnym), papież Franciszek (@Pontifex) z 20 milionami followersów dziewięciu profili prowadzonych w różnych językach, premier Indii @NarendraModi, prezydent Turcji Recep Tayyip Erdoğan (@RT_Erdogan) oraz Biały Dom (@WhiteHouse). Jednak ci najchętniej obserwowani przywódcy obserwują jedynie nielicznych spośród swoich zagranicznych partnerów, a ich konta nie należą do najbardziej aktywnych. Profile @BarackObama i @WhiteHouse obserwują jedynie czwórkę innych przywódców: premier Norwegii Ernę Solberg, Dmitrija Miedwiediewa, rząd brytyjski i estońskiego ministra spraw zagranicznych, Keita Pentusa.

Choć prezydent USA jest najchętniej obserwowanym światowym przywódcą, to jeśli chodzi o liczbę retweetów (przesłań dalej jego wpisów) nie ma najmniejszych szans z papieżem Franciszkiem, którego każdy tweet przesyłany jest dalej średnio 10 tysięcy razy (na koncie hiszpańskojęzycznym) – przeciętnie 1,210 retweetów każdego z tweetów Obamy wypada więc niepozornie.

Europejscy ministrowie spraw zagranicznych także chętnie korzystają z Twittera, aby tworzyć wirtualne sieci dyplomatyczne. Francuski minister Laurent Fabius (@LaurentFabius) jest najlepiej połączonym szefem resort spraw zagranicznych – obserwuje z wzajemnością konta 100 innych przywódców i ministrów. Rosyjskie MSZ zajęło drugą pozycję, utrzymując obustronne relacje na Twitterze z 93 innymi przywódcami światowymi. Trzecie miejsce na podium przypadło francuskiemu MSZ z 90 wzajemnymi połączeniami. Wzajemne obserwowanie się przez profile polityków pozwala na wysyłanie przez nich do siebie nawzajem wiadomości prywatnych na Twitterze.

Badanie pokazuje wyraźnie, że rządy są coraz bardziej świadome i profesjonalne jeśli chodzi o wykorzystanie mediów społecznościowych” – powiedział Jeremy Galbraith, CEO Burson Marsteller na Europę, Bliski Wschód i Afrykę, a także Global Chief Strategy Officer w firmie. „Ciekawie jest obserwować, jak ministerstwa spraw zagranicznych udoskonaliły swoje strategie komunikacji społecznościowej i zbudowały specjalne zespoły, których rolą jest zarządzanie kanałami społecznościowymi. Jestem przekonany, że korporacje mogą nauczyć się wiele od rządów i ich przywódców w kwestii Twittera”.

Na Twitterze aktywne jest obecnie ponad 4100 ambasad i ambasadorów. W Nowym Jorku, Waszyngtonie, Londynie i Brukseli większość placówek dyplomatycznych korzysta z Twittera, aby dostać się do głosu przy wirtualnym stole. Kanada, UE, Francja, Izrael, Meksyk, Holandia, Polska, Rosja, Hiszpania, Szwecja, Turcja, Ukraina, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone to kraje, których większość ambasad i misji dyplomatycznych ma swoje konta na Twitterze. Brytyjskie Foreign Office zachęca także swoich ambasadorów na całym świecie do osobistego zaangażowania w komunikację online i jest praktycznie niemożliwe, aby zostać brytyjskim dyplomatą bez umiejętności korzystania z cyfrowych narzędzi.

Zawsze zadziwia mnie, jak szybko rządy dostosowują się do wciąż zmieniającego się krajobrazu mediów społecznościowych” – powiedział Matthias Lüfkens, szef Digital Practice EMEA w Burson-Marsteller i autor raportu. „Niektóre rządy osiągnęły wysoki poziom profesjonalizmu w wykorzystywaniu sześciosekundowych filmów Vine na Twitterze, inne już teraz korzystają z Periscope – najnowszej aplikacji do prowadzenia na Twitterze transmisji na żywo”.

Inne istotne wnioski z badania:

  • 19 z 20 rządów grupy G20 ma oficjalne konta na Twitterze, a 6 przywódców G7 prowadzi także osobiste konta na Twitterze. Niewiele głów państw tweetuje jednak osobiście. Istotne wyjątki to m. in. prezydent Estonii Toomas Henrik Ilves (@IlvesToomas), przewodniczący Rady Europejskiej Donald Tusk @DonaldTusk, łotewski minister spraw zagranicznych @EdgarsRinkevics, czy premier Norwegii @Erna_Solberg, która przyznała się do dysleksji, robiąc sporadycznie drobne literówki.
  • Barack Obama był pierwszym światowymn przywódcą na Twitterze – zarejestrował się 5 marca 2007 (wówczas jako senator), jako użytkownik nr 813286. Prezydent Meksyku Enrique Peña Nieto (@EPN), premier Kanady Stephen Harper (@PMHarper) i Departament Stanu USA @StateDept to także jedni z pionierów – wszystkie te profile istnieją od 2007 roku.
  • Licząc do 24 marca 2015, wszyscy światowi przywódcy razem wysłali łącznie 2,653,876 tweetów, publikując średnio 4 dziennie. Konto prezydenta Wenezueli (@PresidencialVen) wyróżnia się aktywnością, zbliżając się do liczby 60 tysięcy tweetów, co daje ponad 41 dziennie.
  • Prezydent Meksyku Enrique Peña Nieto @EPN jest najpopualrniejszym przywódcą Ameryki Łacińskiej, wyprzedzając prezydentów Kolumbii @JuanManSantos i Argentyny (Cristina Fernández de Kirchner) @CFKArgentina, z których każde ma znacznie ponad 3,6 miliona obserwujących. Dilma Rousseff @dilmabr z Brazylii i @NicolasMaduro z Wenezueli zamykają wiodącą piątkę region, z 3,3 i 2,4 miliona obserwujących.
  • Meksykańskie konto prezydenckie (@PresidenciaMX) jest najbardziej aktywne, publikując przeciętnie 68 tweetów dziennie. Konto rządu Meksyku (@gobrep) nie pozostaje daleko w tyle, tweetując codziennie średnio 60 razy. Obie instytucje często publikują te same tweety po kilka razy o różnych porach, starając się dotrzeć do różnych odbiorców.
  • Połączenie wszystkich 669 kont dałoby grupę obserwujących liczącą 212,283,753 osób. Przeciętna liczba obserwujących konto rządu lub przywódcy wyniosła 14,207.
  • Spora grupa polityków korzysta z Twittera wyłącznie podczas kampanii wyborczych. Prezydent Indonezji Joko Widodo (@Jokowi_do2) porzucił 2,7 miliona swoich obserwujących, kiedy został wybrany na urząd w sierpniu 2014. Podobnie postąpiła prezydend Chile, Michelle Bachelet @PrensaMichelle, kiedy wygrała wybory 11 marca 2014.
  • @PaulKagame z Rwandy stał się najchętniej obserwowanym prezydentem Afryki, gromadząc 842,260 followersów i wyprzedzając Uhuru Kenyatta (@UKenyatta) z Kenii.
  • Prezydent Rwandy @PaulKagame utrzymuje także tytuł najchętniej rozmawiającego światowego przywódcy – 86% jego tweetów to odpowiedzi na tweety innych użytkowników.

Pełne wyniki badania znajdują się na stronie: http://twiplomacy.com.

O badaniu
Dane wykorzystane w badaniu zostały zgromadzone w marcu 2015 roku w oparciu o 669 profili przywódców, rządów, ministrów, ministerstw spraw zagranicznych i ich instytucji w 166 krajach świata z wykorzystaniem ponad 50 zmiennych narzędzia analitycznego Twitonomy (http://twitonomy.com). Agencja Burson-Marsteller wykorzystała także własne narzędzia analityczne Burson Tools, by zbadać powiązania między kontami światowych przywódców na Twitterze.

O Burson-Marsteller
Firma Burson-Marsteller (rok założenia: 1953) jest czołową światową agencją public relations. Firma oferuje klientom doradztwo strategiczne oraz realizację programów w pełnym zakresie usług public relations, public affairs, zarządzania reputacją, zarządzania kryzysowego, reklamy i strategii cyfrowych. Doskonale funkcjonująca sieć światowa firmy obejmuje 73 biura własne i 85 agencji afiliowanych, działających w 110 krajach na sześciu kontynentach. Burson-Marsteller jest częścią Young&Rubicam Group, wchodzącej w skład WPP, wiodącej sieci usług komunikacyjnych. Więcej informacji uzyskać można pod adresem: bm.com.

wiadomości

więcej

raporty

więcej

działania

więcej

18 grudnia 2023

Kampania Mastercard „Gdzie zamieszkać” z kolejnymi nagrodami

czytaj

18 września 2023

AstraZeneca wybiera Solski Communications

czytaj

07 września 2023

Solski Communications po raz kolejny z najwyższymi ocenami satysfakcji klientów

czytaj

21 sierpnia 2023

Solski Communications z kolejnym projektem dla Develey

czytaj

28 czerwca 2023

Cannes: Tytanowy Lew dla kampanii Mastercard z udziałem Solski Communications

czytaj

03 października 2023

Poradnik IAB „AI w social media” z ...

Jak AI wpływa na pracę PR-owców i marketerów? Jakie narzędzia przydadzą się w działaniach kreatywnych, monitoringu i analizie? Na jakie zawiłości prawne należy zwracać uwagę, pracując ze sztuczną inteligencją?...
czytaj

28 czerwca 2023

„Przewodnik po Social Media w Polsce” i ...

W czerwcu światło dzienne ujrzały dwa eksperckie opracowania poświęcone mediom społecznościowym, w których przygotowaniu brali udział konsultanci naszej agencji. Raport „Social Media 2023” to pierwsza kompleksowa analiza statystyczna mediów...
czytaj

06 czerwca 2023

Raport Strategiczny IAB – Sabina Figarska o ...

Digital PR? Pewny kierunek w niepewnych czasach! Tak najkrócej można podsumować wnioski dotyczące perspektyw rozwoju branży PR, ujęte w opublikowanym właśnie najnowszym Raporcie Strategicznym IAB Polska: Internet 2022/2023. W...
czytaj

Solski Communications wspiera profilaktykę raka piersi z marką Gliss

czytaj

„Matematyka na zielono” – wspieramy działania edukacyjne mFundacji

czytaj

Agencja Solski Communications wsparła Mastercard podczas konferencji Impact CEE ’22

czytaj