W wypowiedzi dla Wirtualnych Mediów na temat wpływu epidemii koronawirusa SARS-2-COV Ryszard Solski mówi:

Ryszard Solski, prezes i CEO agencji Solski CommunicationsRozszerzająca się pandemia i związana z nią panika z pewnością nie pozostaną bez wpływu także na branżę PR, choć nie w równym stopniu dla wszystkich. Wydaje mi się, że szczególnie ucierpią te agencje, które oprócz klasycznych działań PR, zajmują się także komunikacją marketingową, reklamą, zakupem mediów czy organizacją eventów – można się bowiem spodziewać odwoływania przez klientów wydarzeń i akcji marketingowych i przekierowywania budżetów na inne działania. Natomiast wydaje mi się, że agencje, które skupiają się na doradztwie komunikacyjnym i prowadzeniu działań wizerunkowych, jakoś sobie poradzą. W naszym przypadku te działania stanowią ok. 80% przychodów ze sprzedaży i na razie nie mamy żadnych sygnałów od klientów, że zamierzają je ograniczyć.

Nie można oczywiście ignorować tego, że nastąpi duże spowolnienie gospodarcze w Polsce i na świecie i że jeżeli ten kryzys będzie trwał, niektórzy klienci, szczególnie działający w takich branżach jak turystyka, hotelarstwo, czy motoryzacja, mogą zdecydować się na cięcie kosztów PR. W naszym przypadku spodziewałbym się np. zmniejszenia liczby projektów zlecanych nam przez globalną sieć Burson Cohne & Wolf – ponieważ jednak stanowią one tylko kilka procent naszego fee income, nie przeceniałbym jego wpływu na nasze wyniki.

Paradoksalnie, kryzys rodzi także nowe potrzeby – w ostatnich tygodniach otrzymaliśmy klika zapytań o szkolenia i wsparcie komunikacyjne w sytuacjach kryzysowych, także związanych z epidemią, zatem projekty te mogą się stać dodatkowym, liczącym się źródłem przychodu i zrównoważyć ewentualne straty w innych obszarach. W wariancie optymistycznym spodziewałbym się zatem utrzymania przychodów ze sprzedaży na poziomie obecnych 10 mln. PLN, a w pesymistycznym – kilkuprocentowy spadek. Myślę, że wszystko – podobnie jak w innych dziedzinach – zależy od tego, jak szybko tę epidemię uda się opanować.

Cały artykuł jest dostępny na stronach Wirtualnych Mediów.