Wydaje mi się, że w tych minionych latach byłem pytany o wszystkie kwestie związane z PR-em i jego różnymi obszarami działań. Najmniej pytań dotyczy tego, jak wystartować z agencją PR i następnie ją mądrze prowadzić. Co i jak robić, żeby, oprócz tego, że świadczy usługi PR, był to również sensowny biznes, dzięki któremu budujemy wartość firmy, tworzymy zespół oraz to, co nazywam lojalnością klientów. Nie sztuką jest założyć agencję i zarządzać nią, kiedy co roku połowa czy jedna trzecia klientów się zmienia. Prawdziwym osiągnięciem jest ich utrzymanie.

W tej chwili w Polsce jest coraz większe zainteresowanie prowadzeniem biznesu PR-owego, dlatego uważam, że warto poruszać aspekt biznesowy. Także z tego powodu, że wielu dziennikarzy, odchodząc z zawodu, widzi siebie w PR-ze. Wydaje mi się, że ten temat był do tej pory niedowartościowany. Stosunkowo małe jeszcze zainteresowanie widzę w naszej branży również tym, co się dzieje w świecie. Uprawiamy tzw. nasz polski ogródek i rzadko kiedy mamy okazję przyjrzeć się nowym tendencjom, które pojawiły się np. w Londynie oraz podejmowanym tam tematom. Grupa Holmesa porównała wyniki 250 największych światowych i niektórych krajowych firm. Okazało się, że światowy PR niestety spowolnił tempo rozwoju. Ciekaw jestem, co pokażą wyliczenia z 2015 roku – czy coś się zmieni czy nadal będziemy mówić o światowym kryzysie. Pamiętajmy, że to są naczynia połączone. Jeżeli jest niepewność gospodarcza, to firmy są mniej skłonne do inwestowania w budowę wizerunku, budżety są ograniczone i na tym cierpi świat agencyjny. Innym światowym problemem, o którym stosunkowo mało mówi się w Polsce, w przeciwieństwie do Zachodu, jest to, że w wyniku kryzysu ekonomicznego ostatnich lat, zagrożona została reputacja wielu korporacji, zwłaszcza banków i instytucji finansowych. Społeczeństwa z dużym sceptycyzmem odnoszą się do dużych firm, ludzie podchodzą teraz ze sporą rezerwą do ich twierdzeń o odpowiedzialności biznesowej czy społecznej. W działaniach PR-owych dużych korporacji w coraz większym stopniu widzą próbę zamalowywania rzeczywistości, chęć pokazania się z lepszej strony, nie zawsze prawdziwej. Ten problem zatem na pewno wymaga PR-owego spojrzenia – jak pomóc firmom i co one same powinny zrobić, żeby odwrócić tę niekorzystną tendencję. To są tematy, które przed nami stoją.

Cały artykuł jest dostępny na stronach PRoto.