Wyniki badania Burson-Marsteller wskazują, że 73 głowy państw, 38 szefów rządów i 28 ministrów spraw zagranicznych ma osobiste profile na Instagramie.
Nowy Jork, 12 kwietnia 2017 – Premier Indii Narendra Modi wyprzedził byłego prezydenta USA Baracka Obamę w walce o tytuł najpopularniejszego światowego przywódcy na Instagramie. Z niemal 6,8 miliona obserwujących plasuje się na pierwszym miejscu, a tuż za nim znalazł się Donald Trump z 6,3 miliona obserwujących. To wnioski z najnowszego badania “Światowi przywódcy na Instagramie” przeprowadzonego przez Burson-Marsteller, wiodącą światową firmę zajmującą się komunikacją strategiczną i public relations. Link do badania: http://bur.sn/OxYl30aMS3l
Ostatni na podium znalazł się Papież Franciszek (3,7 miliona obserwujących), wyprzedzający oficjalne konto Białego Domu (3,4 miliona), zaś pierwszą piątkę zamyka prezydent Indonezji Joko Widodo z 3,4 miliona obserwujących – wynik ten zawdzięcza wzrostowi o 673 procent w ciągu ostatniego roku.
W badaniu przeanalizowano aktywność 325 kont na Instagramie, prowadzonych przez głowy państw, szefów rządów i ministrów spraw zagranicznych, z okresu minionych 12 miesięcy. Do analizy wykorzystano zagregowane dane z narzędzia CrowdTangle dostarczanego przez Facebook. 1 kwietnia 2017 konta te zgromadziły łącznie 48,7 miliona obserwujących i opublikowano na nich 61 281 postów, które łącznie zgromadziły 371,7 miliona interakcji (komentarze i polubienia).
Modi, na którego koncie pojawiły się w ciągu ostatniego roku zaledwie 53 zdjęcia, okazał się nie tylko najpopularniejszym, ale i najefektywniejszym światowym przywódcą na Instagramie. Każdy z jego postów wywołał średnio 223 tysiące interakcji (komentarzy i polubień). Prezydent Turcji Recep Tayyip Erdoğan uplasował się na drugim miejscu w tej kategorii ze średnio 141 tysiącami interakcji, zaś zdjęcia publikowane przez papieża Franciszka na Instagramie zebrały średnio po 138 tysięcy interakcji.
Stosunek interakcji do liczby opublikowanych postów oraz liczby obserwujących w okresie ostatnich 12 miesięcy, utrzymujący się na poziomie 9,67%, czyni konto prezydenta Turcji jednym z liderów także w tej kategorii.
Badanie “Światowi przywódcy na Instagramie” wskazuje także, że 140 spośród 193 państw członkowskich ONZ prowadzi oficjalne konta na Instagramie. W stosunku do badania z 2016 liczba ta wzrosła o 4. 73 głowy państw, 38 szefów rządów i 28 ministrów spraw zagranicznych prowadzi konta osobiste, które wywołują więcej interakcji i zaangażowania niż oficjalne konta ich urzędów.
Głowy państw wykorzystują Instagram do propagowania swoich treści w sposób interesujący i kreatywny, wykorzystując pełne spektrum możliwości platformy. Tworzą „Instagram stores” dla najważniejszych wydarzeń, kompilują kolaże z wielu zdjęć, a także publikują wiele materiałów video – średnio w 1 na 10 postów. Miejsce tradycyjnego zdjęcia z uściskiem dłoni zajęło obecnie selfie, co wyraźnie wskazuje na zmiany w charakterze współczesnej dyplomacji.
“Druga odsłona badania Burson-Marsteller ‘Światowi przydówcy na Instagramie’ pokazuje popularność i skuteczność komunikacji wizualnej w sektorze publicznym” – powiedział Don Baer, Worldwide Chair and CEO w Burson Marsteller – “Przywódcy na całym świecie angażują się w komunikację online, przenosząc tam kontekst treści społeczne i polityczne, jednocześnie dodając element indywidualny i nieco kreatywności. Liderzy biznesu i innych sektorów mogą uczyć się od szefów rządów, jak wykorzystywać Instagram.”
20 stycznia 2017 konto Białego Domu na Instagramie, skonfigurowane za czasów prezydentury Baracka Obamy w styczniu 2012, wraz z 1 747 opublikowanymi postami, zostało zarchiwizowane jako @ObamaWhiteHouse. Nowe konto @WhiteHouse zostało uruchomione przez administrację Trumpa od nowa, jednak z zachowaniem 3 586 458 obserwujących zgromadzonych za czasów poprzedniego prezydenta. Do tej pory opublikowano na nim jedynie 33 posty, zaś od czasu ponownego uruchomienia profil stracił ponad 100 000 obserwujących – zwolenników Obamy, którzy przestali obserwować profil Białego Domu Trumpa.
Inne istotne wnioski:
O badaniu
Światowi Przywódcy na Instagramie to najnowsze badanie Burson-Marsteller dotyczące tego, w jaki sposób przywódcy światowi, rządy i organizacje międzynarodowe komunikują się przez media społecznościowe. Jest ono rozwinięciem cenionego dorocznego badania Twiplomacy, które realizowane jest już od 5 lat. W roku 2016 badanie Twiplomacy zostało poszerzone na wszystkie istotne serwisy społecznościowe i znacząco wpłynęło na zwiększenie reputacji Burson-Marsteller na całym świecie w zakresie kompetencji w komunikacji Digital.
O Burson-Marsteller
Burson-Marsteller (rok założenia 1953) to wiodąca światowa firma z obszaru komunikacji i public relations. Zapewnia klientom strategiczne podejście i realizację działań w pełnym zakresie public relations, public affairs, zarządzania wizerunkiem, komunikacją kryzysową, reklamą i strategiami online. Światowa sieć firmy składa się z 77 biur własnych i 85 afiliowanych, łącznie działających w 110 krajach na sześciu kontynentach. Burson-Marsteller jest częścią grupy Young&Rubicam należącej do WPP (NASDAQ: WPPGY), światowego lidera w usługach komunikacyjnych. Więcej informacji: www.burson-marsteller.com.