NOWY JORK, 21 lutego 2017 – Premier Indii, Narendra Modi, jest najpopularniejszym światowym przywódcą na Facebooku – jego profil obserwuje 40 milionów osób. Prezydent USA Donald Trump zajął drugie miejsce z 20 milionami osób obserwujących jego profil. To wnioski z najnowszego badania „Światowi przywódcy na Facebooku”, opracowanego przez wiodącą światową firmę branży komunikacyjnej i PR – Burson-Marsteller.
Trzecie miejsce, według stanu na 1 lutego 2017, zajmuje oficjalny fanpage premiera Indii – PMO India – obserwowany przez 13 milionów osób. Wyprzedza on królową Jordanii Ranię, która z 10 milionami obserwujących uplasowała się na czwartej pozycji. Top 5 zamyka prezydent Turcji Recep Tayyip Erdogan z grupą 8 milionów obserwujących.
W badaniu przeanalizowano też aktywność na 590 profilach głów państw, szefów rządów i ministrów spraw zagranicznych w całym roku 2016, z wykorzystaniem zagregowanych danych z należącego do Facebooka narzędzia Crowdtangle.
Modi prowadzi nie tylko w liczbie obserwujących, ale też wyprzedził w minionym roku pozostałych światowych przywódców, jeśli chodzi o interakcje (polubienia, komentarze, udostępnienia). Z łączną liczbą 169 milionów interakcji pozostawia daleko w tyle zdobywcę drugiego miejsca, premiera Kambodży. Samdech Hun Sen zgromadził 58 milionów interakcji. Zarchiwizowany już profil “Obama White House” uplasował się na trzecim miejscu z 36 milionami interakcji, a tuż za nim znalazł się profil argentyńskiego prezydenta Mauricio Macri z niemal takim samym wynikiem. Osobisty profil Baracka Obamy zamyka pierwszą piątkę na liście z wynikiem 30 milionów interakcji w 2016 roku. Co ciekawe, Obama, który do niedawna był najpopularniejszym światowym przywódcą na Facebooku, z 52 milionami obserwujących, nie mógł pochwalić się wysokim poziomem interakcji – osiągnął zaledwie 0,15%. Na przeciwnym biegunie plasuje się prezydent Albanii Bujar Nishani z interakcją na poziomie 10,79%.
Na Facebooku oficjalnie funkcjonuje niemal 90 procent wszystkich rządów na świecie. Ponadto 80 głów państwa, 70 szefów rządów i 55 ministrów spraw zagranicznych utrzymuje w tym serwisie swoje strony osobiste. W oparciu o dane zebrane w lutym 2017, badanie „Światowi przywódcy na Facebooku” wskazuje, że oficjalne fanpage ma 169 ze 193 państw członkowskich ONZ – tu od 2015 roku nie odnotowano zmiany.
„Druga odsłona badania ‘Światowi przywódcy na Facebooku’, opracowanego przez Burson-Marsteller, wskazuje na efektywność tej platformy w komunikacji polityków” – powiedział Don Baer, Worldwide Chair and CEO w Burson-Marsteller. „Ciekawie będzie obserwować liderów biznesu, aby sprawdzić, czy wyciągną oni wnioski z tego, w jaki sposób z Facebooka korzystają przywódcy polityczni – np. przez wnoszenie bardziej osobistych elementów do prowadzonej przez siebie komunikacji”.
Donald Trump przyprowadza 20 milionów obserwujących do Białego Domu
W momencie objęcia urzędu, 20 stycznia 2017, prezydent USA Donald J. Trump „przyprowadził” ze sobą 20 milionów osób obserwujących jego profil na Facebooku – do tej pory jest to największa liczba w przypadku obejmującego urząd przywódcy. Wzrosła ona zresztą o 400% w ciągu 2016 roku. Trump zgromadził też 290 milionów interakcji ze swoimi wpisami na Facebooku, w tym 33 miliony udostępnień i 30 milionów komentarzy.
Obecnie Facebook stał się jedną z najważniejszych platform, które przywódcy i rządy wykorzystują do angażowania wyborców, prawodawców i innych istotnych odbiorców. Na 1 lutego 2017 wszyscy światowi przywódcy łącznie zgromadzili 311 093 076 obserwujących. W 2016 roku opublikowali łącznie 398 982 wpisy, wywołując 772 441 676 interakcji.
Wyniki badania wykazały, że choć ponad połowa wpisów wzbogacana była zdjęciami, to te posty, które zawierały materiał wideo, powodowały większą liczbę interakcji: średnio 4 874 w porównaniu do średnio 2 935 w przypadku wpisów ze zdjęciami. 47 739 materiałów wideo opublikowanych na Facebooku przez światowych przywódców, zostało obejrzane łącznie 2,5 miliarda razy.
„Rok 2016 pokazał, jak duży wpływ mogą wywrzeć media społecznościowe na zmiany polityczne na całym świecie” – powiedział Jeremy Galbraith, CEO Burson-Marsteller na Europę, Bliski Wschód i Afrykę oraz Global Chief Strategy Officer. „Będąc największym serwisem społecznościowym świata, Facebook ma ogromne znaczenie i może służyć do wywierania wpływu – światowi przywódcy wiedzą o tym bardzo dobrze”.
Najbardziej aktywny profil na Facebooku to ten należący do rządu Etiopii – średnio 29 wpisów dziennie w 2016, łącznie ponad 10 000 rocznie. Rząd Botswany publikuje średnio 28 wpisów dziennie, a Hondurasu – 23.
Inne istotne wnioski:
O badaniu
Światowi Przywódcy na Facebooku to badanie Burson-Marsteller dotyczące tego, w jaki sposób przywódcy światowi, rządy i organizacje międzynarodowe komunikują się przez media społecznościowe. Jest ono rozwinięciem cenionego dorocznego badania Twiplomacy, które realizowane jest już od 5 lat. W roku 2016 badanie Twiplomacy zostało poszerzone na wszystkie istotne serwisy społecznościowe i znacząco wpłynęło na zwiększenie reputacji Burson-Marsteller na całym świecie w zakresie kompetencji w komunikacji Digital.
O Burson-Marsteller
Burson-Marsteller (rok założenia 1953) to wiodąca światowa firma z obszaru komunikacji i public relations. Zapewnia klientom strategiczne podejście i realizację działań w pełnym zakresie public relations, public affairs, zarządzania wizerunkiem, komunikacją kryzysową, reklamą i strategiami online. Światowa sieć firmy składa się z 73 biur własnych i 85 afiliowanych, łącznie działających w 110 krajach na sześciu kontynentach. Burson-Marsteller jest częścią grupy Young&Rubicam należącej do WPP (NASDAQ: WPPGY), światowego lidera w usługach komunikacyjnych. Więcej informacji: www.burson-marsteller.com.