W kolejnej edycji raportu Twiplomacy” agencji Burson-Cohn & Wolfe, zidentyfikowano łącznie 1089 twitterowych kont głów państw, szefów rządów i ministrów spraw zagranicznych, z których 632 zostało zweryfikowanych przez Twittera i posiada niebieski znak poświadczający autentyczność profilu. W najnowszej edycji badania przeanalizowano, jak koronawirus zrewolucjonizował dyplomację, a światowi przywódcy tweetowali w czasie pandemii COVID-19.

Twórcy raportu zauważają, że przez ostatnie cztery miesiące koronawirus zrewolucjonizował dyplomację. Zawód, który wiąże się z podróżami, osobistymi spotkaniami i interakcjami, stał się w pełni cyfrowy. W ciągu kilku dni większość działań dyplomatycznych przeniosła się do sieci, a liderzy zwrócili się do siebie nawzajem przez ekrany swoich komputerów. Spotkania dwu- i wielostronne odbywają się obecnie za pośrednictwem aplikacji telefonicznych lub wideokonferencyjnych.

Głowy państw i ministrowie spraw zagranicznych logują się na Twittera, aby podzielić się najważniejszymi informacjami na temat koronawirusa i zachęcić swoich obywateli do pozostania w domu i zachowania bezpieczeństwa. Wielu liderów dawało przykład i aktualizowało swoje profile na Twitterze, zakładając maskę na twarz i biorąc udział w wyzwaniu #SafeHands – viralowej kampanii WHO. Głowy państw i dyplomaci musieli również przywyknąć i dostosować się do pracy w domu, wykorzystując wideokonferencje, dzięki którym dyplomacja stała się w pełni cyfrowa. Tradycyjne wspólne zdjęcia ze spotkań wielostronnych, takich jak szczyty G7, G20 i ASEAN, zostały zastąpione mozaiką ekranów z przywódcami w towarzystwie flag państwowych.

Przywódcy na kwarantannie? Dobrym przykładem jest premier Kanady Justin Trudeau, który znalazł się w izolacji po tym, jak jego żona uzyskała pozytywny wynik testu na obecność COVID-19. „Będę nadal pracować w domu i prowadzić spotkania za pośrednictwem wideo i telekonferencji” – pisał na Twitterze. Ale czasy komunikacji cyfrowej to nie tylko wyzwanie, ale i szansa, którą dostrzegło m.in. Ministerstwo Spraw Zagranicznych Izraela wykorzystując lockdown aby tweetować poza swoją tradycyjną grupę docelową, docierając do millenialsów i użytkowników Twittera z generacji Z.

Koronawirus stał się głównym katalizatorem cyfryzacji dyplomacji. Nawet ci liderzy, którzy wcześniej bywali sceptyczni w kwestii komunikacji przez internet, teraz aktywnie rozmawiają za pośrednictwem Google Meet, Skype i Zoom oraz angażują swoich obserwujących tworząc materiały filmowe z użyciem Periscope.

Liderzy Twittera

Twiplomacy tradycyjnie przyjrzało się również popularności polityków w mediach społecznościowych. Czwarty rok z rzędu prezydent USA Donald Trump jest najczęściej obserwowanym światowym liderem na Twitterze, z 81,1 mln obserwujących na swoim koncie @realDonaldTrump. Prezydent Trump jest również najskuteczniejszym światowym liderem na Twitterze, ponieważ każdy z jego tweetów zbiera średnio 24 000 retweetów

Premier Indii Narendra Modi awansował na drugą pozycję z 57,9 milionami followersów, wyprzedzając papieża Franciszka, który ma 51 milionów obserwujących. Premier Modi prowadzi natomiast w rankingach pod względem rzeczywistego zasięgu obliczonego przez Klear.com. Premier Indii dociera za pośrednictwem swoich tweetów do średnio 40 milionów obserwujących, czyli 70 procent jego followersów czyli dwa razy więcej niż prezydent Trump, który dociera do zaledwie 20 milionów, czyli jednej czwartej swoich obserwujących.

Prezydent Francji Emmanuel Macron jest z kolei najchętniej obserwowanym liderem UE z 5 293 346 obserwującymi, wyprzedzając konto instytucjonalne Pałacu Elizejskiego z 2 492 468 followersami. Hiszpański premier Pedro Sánchez zajmuje trzecie miejsce z liczbą 1 405 481.

Po raz pierwszy islandzkie Ministerstwo Spraw Zagranicznych (@MFAIceland) zajmuje czołowe miejsce w rankingach swoich najlepiej skomunikowanych odpowiedników, wyprzedzając wspólnie 147 innych ministerstw spraw zagranicznych i światowych liderów.

Badanie BCW (Burson Cohn & Wolfe) Twiplomacy zostało opublikowane 20 lipca 2020 roku. Jest to wysoko cenione badaniem dotyczące tego, w jaki światowi przywódcy, rządy i organizacje międzynarodowe komunikują się za pośrednictwem mediów społecznościowych. Od 2016 roku badanie Twiplomacy zostało rozszerzone poza Twitter, na wszystkie kluczowe platformy mediów społecznościowych.

Pełny raport dostępny jest na Twiplomacy.com:
http://twiplomacy.com/blog/twiplomacy-study-2020