Genewa, 24 Lipca 2013 – Burson-Marsteller, wiodąca światowa agencja public relations opublikowała dziś Twiplomacy” (http://twiplomacy.com), doroczny raport dotyczący wykorzystania Twittera przez głowy państw na całym świecie. Wyniki badania wskazują, że ponad trzy czwarte (77,7%) przywódców ma profile na Twitterze, a dwie trzecie (68%) utrzymuje obustronne relacje ze swoimi kolegami z innych państw.

Twiplomacy” to najpełniejszy raport w swojej kategorii. Jego celem jest określenie, w jakim stopniu rządy i przywódcy całego świata wykorzystują Twittera. Na początku lipca 2013 agencja Burson-Marsteller przeanalizowała 505 rządowych profili ze 153 krajów.

Według badania, prezydent USA @BarackObama jest wciąż najchętniej obserwowanym politykiem na Twitterze – jego wpisy śledzą ponad 33 miliony użytkowników. Jednak, choć prawie 1/3 przywódców i rządów na świecie (148) obserwuje twitterowe konto Obamy, nie jest on najlepiej „połączonym” politykiem. @BarackObama obserwuje tylko dwa spośród śledzących go profili – Jensa Stoltenberga z Norwegii i Dmitrija Miedwiediewa z Rosji. Profile: @WhiteHouse oraz @StateDept są śledzone odpowiednio przez 132 i 99 kont rządowych z całego świata, ale również bez wzajemności – @WhiteHouse obserwuje profile jedynie trzech przywódców, podczas gdy @StateDept nie śledzi wpisów żadnego innego ministerstwa spraw zagranicznych.

Papież (@Pontifex) stał się drugim najchętniej obserwowanym przywódcą świata – jego dziewięć kont prowadzonych w różnych językach zgromadziło ponad 7 milionów „followerów”. Choć papież Franciszek nie angażuje się w wymianę opinii z innymi użytkownikami Twittera, to jednak jego wpisy – szczególnie w języku hiszpańskim – są chętnie przekazywane dalej („retweet”) średnio 11 tysięcy razy, co czyni go najbardziej wpływowym spośród światowych przywódców korzystających z Twittera. Dla przykładu przeciętny wpis konta @BarackObama jest przekazywany dalej przez 2309 użytkowników, przy znacznie większej liczbie obserwujących profil.

Wśród pięciu najpopularniejszych przywódców na Twitterze znaleźli się także dwaj przedstawiciel Turcji: prezydent Abdullah Gül (@cbabdullahgul) oraz premier Recep Tayyip Erdoğan (@RT_Erdogan) – każdego z nich obserwuje ponad 3,4 miliona innych użytkowników Twittera.

Szwedzki minister spraw zagranicznych @CarlBildt jest najlepiej „połączonym” spośród wiodących światowych polityków na Twitterze – liczba innych przywódców, których obserwuje na Twitterze z wzajemnością, wynosi 44. Europejska Służba Działań Zewnętrznych (@eu_eeas), jest z kolei resortem spraw zagranicznych o największej liczbie wzajemnych połączeń (36), zaś trzecie miejsce wśród najlepiej obustronnie połączonych kont zajmuje polskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych @PolandMFA. Pierwszą piątkę zamykają: brytyjskie @ForeignOffice oraz profil francuskiego ministerstwa spraw zagranicznych, @FranceDiplo‏.

Badanie pokazuje, w jakim stopniu Twitter, czy szerzej – media społecznościowe – stały się nieodłączną częścią zintegrowanej komunikacji rządowej” – powiedział Jeremy Galbraight, CEO Burson-Marsteller na Europę, Bliski Wschód i Afrykę. „Choć Twitter zdecydowanie nie jest dla tej grupy jedynym kanałem komunikacji i nie zastąpi bezpośrednich spotkań, to pozwala on na bezpośrednią interakcję. Spodziewam się, że zwiększać będzie się także liczba korporacji i ich prezesów, którzy także będą wykorzystywać nowe narzędzia, już teraz łączące przywódców na całym świecie”  – dodał.

Turecki premier @RT_Erdogan zdystansował konta prezydentów: Egiptu @MuhammadMorsi, Rwandy @PaulKagame, Izraela @PresidentPeres, a także premiera Singapuru @LeeHsienLoong, Holandii @MinPres i 35 innych twitterowych kont polityków, które nie są połączone z profilami innych użytkowników serwisu.

Z kolei premier Ugandy @AmamaMbabazi jest najbardziej „rozmownym” liderem świata – 96% jego tweetów to odpowiedzi (@reply) na wpisy innych użytkowników. Drugie i trzecie w kolejności interakcji konto to @PaulKagame – prezydent Rwandy oraz szwedzki minister spraw zagranicznych Carl Bild ze specjalnym profilem @fragaCarlBildt – „zapytaj Carla Bildta”.

Badanie wskazuje, że Twitter stał się potężnym narzędziem komunikacji w rękach światowych liderów. Mimo praktycznie zerowej interakcji, konto @Pontifex zarejestrowało kolosalny wzrost liczby obserwujących przez ostatnie pół roku. Podobny sukces odniosły profile prezydenta Indonezji Susilo Bambang Yudhoyono @SBYudhoyono oraz prezydenta Wenezueli @NicolasMaduro – obaj politycy pojawili się na Twitterze w marcu 2013, aby w lipcu znaleźć się wśród 20 najpopularniejszych światowych przywódców. Nawet nieaktywne konta prezydent Brazylii Dilmy Rousseff @DilmaBR czy prezydenta Francji Françoisa Hollande’a @FHollande notują stały wzrost liczby obserwujących, choć obydwoje przestali publikować po wyborze na stanowiska.

Ludzie chcą kontaktować się ze swoimi przywódcami przy pomocy Twittera” – zauważa Matthias Lüfkens, autor raportu, szef Digital Practice EMEA w agencji Burson Marsteller – Jednak zdumiewające jest to, że konta o największej popularności cechuje jednocześnie najmniejszy stopień interakcji z innymi użytkownikami Twittera”.

Wśród kont uwzględnionych w badaniu 227 to profile osobiste, a 76 światowych przywódców publikuje na Twitterze samodzielnie, choć wielu z nich robi to raczej okazjonalnie. Siedmiu spośród przywódców grupy G8 ma osobiste konta na Twitterze, w serwisie tym obecnych jest także oficjalnie 19 rządów grupy G20.

Twitter jest także popularny wśród mniejszych krajów, dla których stanowi doskonałe narzędzie do pojawienia się na politycznej mapie świata i do bezpośredniego kontaktu z zagranicznymi partnerami. Rząd Chorwacji (@VladaRH), czy islandzkie MSZ (@MFAIceland) śledzą (na razie bez wzajemności) odpowiednio 195 i 142 profile innych rządów i przywódców, w nadziei na nawiązanie kontaktu.

Wszystkie 45 rządów państw europejskich oficjalnie funkcjonuje na Twitterze. W Ameryce Południowej konta oficjalne mają wszystkie kraje poza Surinamem. W Ameryce Północnej, Azji i Afryce, z Twittera korzysta odpowiednio 79%, 76% i 71% rządów. Natomiast jedynie nieco ponad 1/3 (38,4%) władz państw Pacyfiku odkryła ten serwis mikroblogowy.

Pełne wyniki badania dostępne są na stronie: http://twiplomacy.com

 

###

O badaniu

Dane wykorzystane w badaniu zostały zgromadzone w lipcu 2013 w oparciu o 505 profili przywódców, rządów, ministrów i ministerstw spraw zagranicznych w 153 krajach świata, z wykorzystaniem ponad 50 zmiennych narzędzia analitycznego Twitonomy (http://twitonomy.com). Agencja Burson-Marsteller wykorzystała także Doesfollow (http://doesfollow.com), by zbadać powiązania między kontami światowych przywódców
na Twitterze.

 

O Burson-Marsteller

Firma Burson-Marsteller (rok założenia: 1953) jest czołową światową agencja public relations. Firma oferuje klientom doradztwo strategiczne oraz realizację programów w pełnym zakresie usług public relations, public affairs, zarządzania reputacją, zarządzania kryzysowego, reklamy i strategii cyfrowych. Doskonale funkcjonująca sieć światowa firmy obejmuje 73 biura własne i 83 agencje afiliowane, działające w 108 krajach na sześciu kontynentach. Burson-Marsteller jest częścią WPP, wiodącej sieci usług komunikacyjnych. Więcej informacji uzyskać można pod adresem: http://www.bm.com.

wiadomości

więcej

raporty

więcej

działania

więcej

27 maja 2024

Kampania „Gdzie Zamieszkać” jako pierwsza w Polsce z nagrodą Black Pencil

czytaj

20 maja 2024

Solski Communications dla marki Alpro

czytaj

09 maja 2024

Solski Communications rozpoczyna współpracę z polskim biurem Lekarzy bez Granic

czytaj

18 grudnia 2023

Kampania Mastercard „Gdzie zamieszkać” z kolejnymi nagrodami

czytaj

18 września 2023

AstraZeneca wybiera Solski Communications

czytaj

03 października 2023

Poradnik IAB „AI w social media” z ...

Jak AI wpływa na pracę PR-owców i marketerów? Jakie narzędzia przydadzą się w działaniach kreatywnych, monitoringu i analizie? Na jakie zawiłości prawne należy zwracać uwagę, pracując ze sztuczną inteligencją?...
czytaj

28 czerwca 2023

„Przewodnik po Social Media w Polsce” i ...

W czerwcu światło dzienne ujrzały dwa eksperckie opracowania poświęcone mediom społecznościowym, w których przygotowaniu brali udział konsultanci naszej agencji. Raport „Social Media 2023” to pierwsza kompleksowa analiza statystyczna mediów...
czytaj

06 czerwca 2023

Raport Strategiczny IAB – Sabina Figarska o ...

Digital PR? Pewny kierunek w niepewnych czasach! Tak najkrócej można podsumować wnioski dotyczące perspektyw rozwoju branży PR, ujęte w opublikowanym właśnie najnowszym Raporcie Strategicznym IAB Polska: Internet 2022/2023. W...
czytaj

Solski Communications wspiera profilaktykę raka piersi z marką Gliss

czytaj

„Matematyka na zielono” – wspieramy działania edukacyjne mFundacji

czytaj

Agencja Solski Communications wsparła Mastercard podczas konferencji Impact CEE ’22

czytaj