Genewa, 26 lipca 2012 r. – Burson-Marsteller, czołowa światowa agencja public relations, opublikowała dziś raport „Twiplomacy” (http://twiplomacy.com) podsumowujący pierwsze badanie wykorzystania Twittera przez przywódców światowych. Badania pokazują, że niemal dwie trzecie światowych liderów ma konta na Twitterze. jednak mimo, że serwis ten umożliwia bezpośrednią interakcję między użytkownikami, niemal połowa przywódców nie obserwuje nikogo innego, ograniczając się do komunikacji jednostronnej.
„Twiplomacy” to pierwsze badanie tego typu, mające na celu ustalenie, w jakim stopniu światowi liderzy używają Twittera. Burson-Marsteller przeanalizował 264 konta rządowe w 125 krajach, w tym także w Polsce.
Okazuje się, że ponad jedna czwarta (76) badanych światowych przywódców i szefów rządów obserwuje Baracka Obamę. Jednakże @BarackObama obserwuje tylko Jensa Stoltenberga z Norwegii i Dmitrija Miedwiediewa z Rosji i nie nawiązał wzajemnych relacji na Twitterze z innymi światowymi liderami. Przewodniczący Rady Europejskiej Herman van Rompuy (@euHvR) jest najlepiej połączony i wzajemnie obserwuje się z 11 innymi światowymi przywódcami. Na drugim miejscu znajduje się premier Australii @JuliaGillard.
Prezydent Rosji Putin, prezydent Rwandy Kagame, premier Singapuru Lee, premier Danii Rutte i 35 innych właścicieli kont nie obserwuje żadnego innego użytkownika Twittera, ograniczając tym samym własne możliwości interakcji.
Z drugiej strony, premier Ugandy Mbabazi i prezydent Rwandy Kagame są najbardziej rozmownymi światowymi liderami na Twitterze – odpowiednio 96 i 93 proc. ich tweetów to odpowiedzi („@”).
„Badanie pokazuje, że Twitter eliminuje lukę komunikacyjną między nami a liderami światowymi. Z jednej strony pozwala głowom państw i rządów informować coraz szersze grono odbiorców o codziennych działaniach i przekazywać wiadomości z obozu władzy. Z drugiej strony – apewnia obywatelom bezpośredni dostęp
do przywódców. W rezultacie aktywność liderów w tej sieci społecznościowej nabiera coraz większego znaczenia” – powiedział Jeremy Galbraith, dyrektor generalny Burson-Marsteller na Europę, Bliski Wschód
i Afrykę.
Z badania wynika, że politycy często odkrywają Twittera podczas kampanii wyborczej, ale kiedy zostaną wybrani, ich konta milkną, tak jak w przypadku prezydenta Brazylli Dilmy Rousseffa @DilmaBR czy prezydenta Francji François Hollande’a @FHollande, którzy zapomnieli o swoich obserwatorach w chwili objęcia urzędu. Na Twitterze jest 120 kont przywódców, sprawiających wrażenie osobistych, ale tylko 30 światowych liderów zamieszcza wpisy samodzielnie, a i to robią rzadko.
Twitter jest również używany przez małe kraje, które chcą mocniej zaistnieć na geopolitycznej mapie świata
i nawiązać kontakty z przywódcami innych państw. Prezydent Dominikany jednostronnie obserwuje 71 innych liderów światowych. Prezydent Portugalii oraz premier Trynidadu i Tobago w nadziei na wzajemność jednostronnie obserwują ponad 50 innych przywódców, a młoda Republika Południowego Sudanu próbuje zyskać międzynarodowe uznanie na Twitterze przez obserwowanie 16 głów państw.
Twitter jest najpopularniejszy w Ameryce Północnej i Południowej, gdzie aktywnych jest 80 proc. rządów. Barack Obama to najpopularniejszy światowy lider – ma 17 115 077 obserwujących, co ogółem daje mu piąte miejsce na świecie, zaraz za Britney Spears. Drugi jest prezydent Wenezueli Hugo Chávez, który ma 3 152 608 obserwatorów. Kolejne miejsca zajmują Biały Dom, królowa Jordanii Rania i Downing Street, każde konto
z ponad dwoma milionami obserwujących.
Pełną analizę badań można znaleźć pod adresem www.twiplomacy.com.
Inne kluczowe ustalenia:
###
Informacje na temat badań
Dane zebrano w lipcu 2012 r. z kont 264 głów państw i rządów oraz ich gabinetów w 125 krajach świata, analizując ponad 30 zmiennych za pomocą serwisu Twitonomy (http://twitonomy.com). Burson-Marsteller wykorzystał witrynę Doesfollow (http://doesfollow.com) do analizy relacji między światowymi liderami na Twitterze oraz MyFirstTweet (http://myfirsttweet.com) do zidentyfikowania pierwszego wpisu każdego przywódcy.
Burson-Marsteller — informacje
Firma Burson-Marsteller (rok założenia: 1953) jest czołową światową agencja public relations. Firma oferuje klientom doradztwo strategiczne oraz realizację programów w pełnym zakresie usług public relations, public affairs, zarządzania reputacją, zarządzania kryzysowego, reklamy i strategii cyfrowych. Doskonale funkcjonująca sieć światowa firmy obejmuje 73 biura własne i 83 agencje afiliowane, działające w 108 krajach na sześciu kontynentach. Burson-Marsteller jest częścią WPP, wiodącej sieci usług komunikacyjnych. Więcej informacji uzyskać można pod adresem: bm.com.