Światowi przywódcy na Instagramie: Badanie Burson-Marsteller wskazuje, że rządy i przywódcy na całym świecie coraz chętniej eksperymentują z Instagramem w dialogu z obywatelami.
Nowy Jork, 17 stycznia 2016 – Ponad 70 procent rządów i przywódców na świecie prowadzi oficjalne konta na Instagramie, jednak jedna trzecia z 305 badanych kont jest aktualizowana nieregularnie lub nieaktywna – to wnioski z nowego badania wiodącej światowej agencji public relations Burson-Marsteller.
Na podstawie danych zebranych w styczniu powstał raport “Światowi przywódcy na Instagramie” („World Leaders on Instagram”) – jako druga część tegorocznego badania „Twiplomacy”. Wynika z niego, że 136 ze 193 państw członkowskich ONZ ma oficjalne konta na Instagramie.
„Pionierskie badanie sposobu, w jaki rządy wykorzystują serwis Instagram przynosi wiele wartościowych informacji na temat działań komunikacyjnych liderów politycznych na całym świecie” – powiedział Donald A. Baer, Worldwide Chair and CEO Burson Marsteller. „Mimo, że Instagram jest nowszym medium od Facebooka, czy Twittera, to bardzo opiera się na komunikacji wizualnej i jest ważnym kanałem komunikacji z obywatelami. Korporacje, organizacje pozarządowe i inne instytucje mogą się wiele nauczyć od rządów i przywódców. Pokazując na Instagramie „ludzką twarz”, budują oni bliższe relacje z obywatelami”.
W ciągu minionych czterech lat Instagram stał się poligonem doświadczalnym dla rządów i przywódców, którzy chętnie publikują zdjęcia dokumentujące codzienne aktywności, czy sceny „zza kulis”, angażujące wyborców. Łączna liczba osób obserwujących wszystkie profile rządowe wyniosła na początku stycznia 23 miliony, a liczba opublikowanych zdjęć 76 000. Łącznie osiągnęły one 160 milionów „polubień”.
„Badanie pokazuje, w jaki sposób władze poszczególnych państw coraz bardziej profesjonalizują podejście do mediów społecznościowych” – powiedział Jeremy Galbraith, CEO Burson-Marsteller na Europę, Bliski Wschód i Afrykę oraz Global Chief Strategy Officer agencji. „Każda platforma ma swoją specyfikę, a z naszego badania jasno wynika, że Instagram pozwala zarówno na eksplorację nowych obszarów, jak i na przekazywanie informacji w bardziej wizualny i interesujący sposób. W dzisiejszych czasach kreatywność i wizualność są kluczowe w komunikacji, z czego światowi przywódcy najwyraźniej zdają już sobie sprawę”.
Prezydent Barack Obama jest najpopularniejszym przywódcą światowym na Instagramie, mając 6 milionów obserwujących na swoim koncie kampanijnym. Tuż za nim plasuje się premier Rosji Dmitrij Miedwiediew, prywatnie fotoamator, którego obserwują ponad 2 miliony użytkowników. Trzecie miejsce zajął premier Indii Narendra Modi. Na czwartym uplasował się Biały Dom z 1,7 miliona obserwujących. Za nim Królowa Jordanii Rania i Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum z 1,4 miliona obserwujących. Mając po ponad pół miliona obserwatorów, peleton zamykają: prezydent Turcji Recep Tayyip Erdoğan, przywódca Iranu Ali Khamenei, prezydent Argentyny Mauricio Macri i prezydent Egiptu Abdel Fattah el-Sisi.
Barack Obama jest także najbardziej skutecznym liderem na Instagramie – jego zdjęcia zdobyły ponad 56.000 aktywności (komentarzy i polubień) ze strony obserwujących konto użytkowników. Tuż za nim plasuje się premier Indii (42.000 aktywności), mimo że od listopada 2014 na swoim koncie opublikował jedynie 37 zdjęć.
Dmitrij Miedwiediew, Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum i Sheikh Abdullah bin Zayed Al łącznie osiągnęli ponad 25.000 aktywności na jeden post.
Najbardziej aktywne konto na Instagramie to profil rządu Brunei – publikuje średnio 4 zdjęcia dziennie. Równie aktywne są minister spraw zagranicznych oraz Ministerstwo Spraw Zagranicznych Kuwejtu.
Niewielu politycznych liderów prowadzi samodzielnie swoje konta, ale ci, którzy to robią, chętnie umieszczają „selfie” z fanami, rodziną i współpracownikami.
O badaniu
„Światowi przywódcy na Instagramie” (“World Leaders on Instagram”) to najnowsze badanie firmy Burson-Marsteller na temat tego, w jaki sposób światowi przywódcy, rządy i organizacje międzynarodowe komunikują się za pomocą mediów społecznościowych. Badanie jest częścią uznanego dorocznego projektu Twiplomacy. Ten – początkowo skupiony na Twitterze – w bieżącym roku poszerzany jest o kolejne platformy społecznościowe – Facebook, Instagram, YouTube, Google+ i nieco bardziej niszowe w świecie cyfrowej dyplomacji Snapchat i Vine. Analiza każdej z platform będzie publikowana co miesiąc, aż do publikacji kompletnego badania Twiplomacy w maju 2016.