Coroczne badanie Twittera pokazuje, że rządy coraz lepiej wykorzystują ten serwis społecznościowy

Twiplomacy 2015 Global InfographicGenewa, 28 kwietnia 2015 – Przez ostatnie cztery lata Twitter stał się naturalnym kanałem społecznościowym, dzięki któremu światowi przywódcy docierają do szerokiego grona odbiorców ze swoimi głównymi przekazami i hasłami – wskazuje Twiplomacy, coroczne ogólnoświatowe badanie poświęcone wykorzystaniu Twittera przez głowy państw i szefów rządów na całym świecie. Celem Twiplomacy jest sprawdzenie, w jakim stopniu przywódcy używają Twittera i jak bardzo są oni połączeni z innymi.

Rządy na całym świecie wkładają coraz więcej wysiłku w komunikację w mediach społecznościowych, a w ich tweetach znaleźć możemy coraz więcej materiałów wizualnych i video. Niektóre, takie jak np. francuskie konto prezydenckie @Elysee regularnie publikują sześciosekundowe filmy Vine, zawierające krótkie podsumowania wizyt na szczeblu państwowym, inne pozdrawiają drużyny narodowe – tak jak niemieckie MSZ podczas MŚ w piłce nożnej. Niektóre konta, np. Pałac Elizejski, czy Kreml, to także jedni z pierwszych użytkowników Periscope, nowej aplikacji Twittera służącej do transmisji na żywo. Kolumbijski prezydent Juan Manuel Santos skorzystał z Periscope, aby ogłosić wznowienie nalotów na pozycje FARC.

W opublikowanym dziś badaniu wzięto pod uwagę 669 profili rządowych w 166 krajach. Okazało się, że 86% spośród rządów wszystkich 193 krajów należących do ONZ jest obecnych na Twitterze. 172 głowy państw i rządów mają osobiste konta w tym serwisie, a jedynie 27 krajów, głównie afrykańskich i wysp Pacyfiku, nie funkcjonuje na Twitterze na poziomie rządowym.

Badanie Twiplomacy prowadzone przez Burson-Marsteller stało się kluczowym miernikiem siły i zasięgu mediów społecznościowych”, powiedział Donald A. Baer, Worldwide Chair i CEO w firmie Burson-Marsteller. „Czwarte już doroczne badanie zawiera niezwykle istotne dane na temat praktyk i potrzeb komunikacyjnych przywódców na całym świecie”.

Według danych na 24 marca 2015, pięciu przywódców, którzy zgromadzili największą liczbę obserwujących na Twitterze, to: Przezydent Stanów Zjednoczonych Barack Obama (@BarackObama) (57 milionów followersów na koncie kampanijnym), papież Franciszek (@Pontifex) z 20 milionami followersów dziewięciu profili prowadzonych w różnych językach, premier Indii @NarendraModi, prezydent Turcji Recep Tayyip Erdoğan (@RT_Erdogan) oraz Biały Dom (@WhiteHouse). Jednak ci najchętniej obserwowani przywódcy obserwują jedynie nielicznych spośród swoich zagranicznych partnerów, a ich konta nie należą do najbardziej aktywnych. Profile @BarackObama i @WhiteHouse obserwują jedynie czwórkę innych przywódców: premier Norwegii Ernę Solberg, Dmitrija Miedwiediewa, rząd brytyjski i estońskiego ministra spraw zagranicznych, Keita Pentusa.

Choć prezydent USA jest najchętniej obserwowanym światowym przywódcą, to jeśli chodzi o liczbę retweetów (przesłań dalej jego wpisów) nie ma najmniejszych szans z papieżem Franciszkiem, którego każdy tweet przesyłany jest dalej średnio 10 tysięcy razy (na koncie hiszpańskojęzycznym) – przeciętnie 1,210 retweetów każdego z tweetów Obamy wypada więc niepozornie.

Europejscy ministrowie spraw zagranicznych także chętnie korzystają z Twittera, aby tworzyć wirtualne sieci dyplomatyczne. Francuski minister Laurent Fabius (@LaurentFabius) jest najlepiej połączonym szefem resort spraw zagranicznych – obserwuje z wzajemnością konta 100 innych przywódców i ministrów. Rosyjskie MSZ zajęło drugą pozycję, utrzymując obustronne relacje na Twitterze z 93 innymi przywódcami światowymi. Trzecie miejsce na podium przypadło francuskiemu MSZ z 90 wzajemnymi połączeniami. Wzajemne obserwowanie się przez profile polityków pozwala na wysyłanie przez nich do siebie nawzajem wiadomości prywatnych na Twitterze.

Badanie pokazuje wyraźnie, że rządy są coraz bardziej świadome i profesjonalne jeśli chodzi o wykorzystanie mediów społecznościowych” – powiedział Jeremy Galbraith, CEO Burson Marsteller na Europę, Bliski Wschód i Afrykę, a także Global Chief Strategy Officer w firmie. „Ciekawie jest obserwować, jak ministerstwa spraw zagranicznych udoskonaliły swoje strategie komunikacji społecznościowej i zbudowały specjalne zespoły, których rolą jest zarządzanie kanałami społecznościowymi. Jestem przekonany, że korporacje mogą nauczyć się wiele od rządów i ich przywódców w kwestii Twittera”.

Na Twitterze aktywne jest obecnie ponad 4100 ambasad i ambasadorów. W Nowym Jorku, Waszyngtonie, Londynie i Brukseli większość placówek dyplomatycznych korzysta z Twittera, aby dostać się do głosu przy wirtualnym stole. Kanada, UE, Francja, Izrael, Meksyk, Holandia, Polska, Rosja, Hiszpania, Szwecja, Turcja, Ukraina, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone to kraje, których większość ambasad i misji dyplomatycznych ma swoje konta na Twitterze. Brytyjskie Foreign Office zachęca także swoich ambasadorów na całym świecie do osobistego zaangażowania w komunikację online i jest praktycznie niemożliwe, aby zostać brytyjskim dyplomatą bez umiejętności korzystania z cyfrowych narzędzi.

Zawsze zadziwia mnie, jak szybko rządy dostosowują się do wciąż zmieniającego się krajobrazu mediów społecznościowych” – powiedział Matthias Lüfkens, szef Digital Practice EMEA w Burson-Marsteller i autor raportu. „Niektóre rządy osiągnęły wysoki poziom profesjonalizmu w wykorzystywaniu sześciosekundowych filmów Vine na Twitterze, inne już teraz korzystają z Periscope – najnowszej aplikacji do prowadzenia na Twitterze transmisji na żywo”.

Inne istotne wnioski z badania:

  • 19 z 20 rządów grupy G20 ma oficjalne konta na Twitterze, a 6 przywódców G7 prowadzi także osobiste konta na Twitterze. Niewiele głów państw tweetuje jednak osobiście. Istotne wyjątki to m. in. prezydent Estonii Toomas Henrik Ilves (@IlvesToomas), przewodniczący Rady Europejskiej Donald Tusk @DonaldTusk, łotewski minister spraw zagranicznych @EdgarsRinkevics, czy premier Norwegii @Erna_Solberg, która przyznała się do dysleksji, robiąc sporadycznie drobne literówki.
  • Barack Obama był pierwszym światowymn przywódcą na Twitterze – zarejestrował się 5 marca 2007 (wówczas jako senator), jako użytkownik nr 813286. Prezydent Meksyku Enrique Peña Nieto (@EPN), premier Kanady Stephen Harper (@PMHarper) i Departament Stanu USA @StateDept to także jedni z pionierów – wszystkie te profile istnieją od 2007 roku.
  • Licząc do 24 marca 2015, wszyscy światowi przywódcy razem wysłali łącznie 2,653,876 tweetów, publikując średnio 4 dziennie. Konto prezydenta Wenezueli (@PresidencialVen) wyróżnia się aktywnością, zbliżając się do liczby 60 tysięcy tweetów, co daje ponad 41 dziennie.
  • Prezydent Meksyku Enrique Peña Nieto @EPN jest najpopualrniejszym przywódcą Ameryki Łacińskiej, wyprzedzając prezydentów Kolumbii @JuanManSantos i Argentyny (Cristina Fernández de Kirchner) @CFKArgentina, z których każde ma znacznie ponad 3,6 miliona obserwujących. Dilma Rousseff @dilmabr z Brazylii i @NicolasMaduro z Wenezueli zamykają wiodącą piątkę region, z 3,3 i 2,4 miliona obserwujących.
  • Meksykańskie konto prezydenckie (@PresidenciaMX) jest najbardziej aktywne, publikując przeciętnie 68 tweetów dziennie. Konto rządu Meksyku (@gobrep) nie pozostaje daleko w tyle, tweetując codziennie średnio 60 razy. Obie instytucje często publikują te same tweety po kilka razy o różnych porach, starając się dotrzeć do różnych odbiorców.
  • Połączenie wszystkich 669 kont dałoby grupę obserwujących liczącą 212,283,753 osób. Przeciętna liczba obserwujących konto rządu lub przywódcy wyniosła 14,207.
  • Spora grupa polityków korzysta z Twittera wyłącznie podczas kampanii wyborczych. Prezydent Indonezji Joko Widodo (@Jokowi_do2) porzucił 2,7 miliona swoich obserwujących, kiedy został wybrany na urząd w sierpniu 2014. Podobnie postąpiła prezydend Chile, Michelle Bachelet @PrensaMichelle, kiedy wygrała wybory 11 marca 2014.
  • @PaulKagame z Rwandy stał się najchętniej obserwowanym prezydentem Afryki, gromadząc 842,260 followersów i wyprzedzając Uhuru Kenyatta (@UKenyatta) z Kenii.
  • Prezydent Rwandy @PaulKagame utrzymuje także tytuł najchętniej rozmawiającego światowego przywódcy – 86% jego tweetów to odpowiedzi na tweety innych użytkowników.

Pełne wyniki badania znajdują się na stronie: http://twiplomacy.com.

O badaniu
Dane wykorzystane w badaniu zostały zgromadzone w marcu 2015 roku w oparciu o 669 profili przywódców, rządów, ministrów, ministerstw spraw zagranicznych i ich instytucji w 166 krajach świata z wykorzystaniem ponad 50 zmiennych narzędzia analitycznego Twitonomy (http://twitonomy.com). Agencja Burson-Marsteller wykorzystała także własne narzędzia analityczne Burson Tools, by zbadać powiązania między kontami światowych przywódców na Twitterze.

O Burson-Marsteller
Firma Burson-Marsteller (rok założenia: 1953) jest czołową światową agencją public relations. Firma oferuje klientom doradztwo strategiczne oraz realizację programów w pełnym zakresie usług public relations, public affairs, zarządzania reputacją, zarządzania kryzysowego, reklamy i strategii cyfrowych. Doskonale funkcjonująca sieć światowa firmy obejmuje 73 biura własne i 85 agencji afiliowanych, działających w 110 krajach na sześciu kontynentach. Burson-Marsteller jest częścią Young&Rubicam Group, wchodzącej w skład WPP, wiodącej sieci usług komunikacyjnych. Więcej informacji uzyskać można pod adresem: bm.com.

wiadomości

więcej

raporty

więcej

działania

więcej

13 listopada 2018

Solski Communications dla Pragmatists

czytaj

21 czerwca 2018

Ryszard Solski otrzymał kolejny Diament Forbesa dla Solski Communications

czytaj

21 maja 2018

Solski Communications dla Avaya

czytaj

16 kwietnia 2018

Solski Communications dla Cubic Global Defense

czytaj

13 kwietnia 2018

FOB wyróżnia dobre praktyki Solski Communications

czytaj

01 grudnia 2017

ONZ, UNICEF i Światowe Forum Ekonomiczne najpopularniejszymi ...

Nowe badanie firmy Burson-Marsteller z cyklu Twiplomacy wskazuje, że organizacje międzynarodowe w coraz większym stopniu wykorzystują media społecznościowe do budowania relacji z otoczeniem. Dwa najwyższe miejsca na podium zajęły...
czytaj

12 kwietnia 2017

Premier Indii Narendra Modi obejmuje pozycję lidera ...

Wyniki badania Burson-Marsteller wskazują, że 73 głowy państw, 38 szefów rządów i 28 ministrów spraw zagranicznych ma osobiste profile na Instagramie. Nowy Jork, 12 kwietnia 2017 – Premier Indii...
czytaj

21 lutego 2017

Premier Indii, Narendra Modi najpopularniejszym na świecie ...

NOWY JORK, 21 lutego 2017 – Premier Indii, Narendra Modi, jest najpopularniejszym światowym przywódcą na Facebooku – jego profil obserwuje 40 milionów osób. Prezydent USA Donald Trump zajął drugie...
czytaj

Wielki powrót SMYKA na Kruczą 50

czytaj

Kampania edukacyjna marki Colgate
„Polsko, uśmiechaj się”

czytaj

Mastercard z blogerami na trzech kontynentach

czytaj