Światowi przywódcy na Facebooku: Badanie Burson-Marsteller wskazuje, że rządy na świecie coraz chętniej korzystają z tego serwisu społecznościowego w dialogu z obywatelami.

Nowy Jork, 18 stycznia 2016 – Prawie 90% wszystkich rządów na świecie ma profile na Facebooku, 87 głów państw, 82 szefów rządów i 51 ministrów spraw zagranicznych prowadzi tam swoje strony – to wnioski z nowego badania wiodącej światowej agencji public relations Burson-Marsteller.

Na podstawie danych zebranych w styczniu powstał raport „Przywódcy światowi na Facebooku” („World Leaders on Facebook”) – pierwsza część tegorocznego badania „Twiplomacy”. Wynika z niego, że 169 ze 193 państw członkowskich ONZ posiada oficjalny fanpage.

“Pionierskie badanie sposobu, w jaki rządy wykorzystują serwis Facebook przynosi wiele wartościowych informacji na temat działań komunikacyjnych liderów politycznych na całym świecie” – powiedział Donald A. Baer, Worldwide Chair and CEO Burson Marsteller. „Korporacje, NGO i inne organizacje mogą wiele nauczyć się od rządów i ich liderów. Pokazując na Facebooku ‘ludzką twarz’, budują bliższe relacje z obywatelami”.

W ciągu minionych ośmiu lat Facebook stał się miejscem pierwszego wyboru dla przywódców i rządów, którzy chcą komunikować się ze swoimi wyborcami. Łączna liczba „polubień” wszystkich profili rządowych wyniosła na początku stycznia 230 489 257, a liczba opublikowanych wpisów: 302 456.

„Badanie pokazuje, w jaki sposób władze poszczególnych państw coraz bardziej profesjonalizują podejście do mediów społecznościowych. Optymizmem napawa fakt, że na profilach rządowych widoczne jest nastawienie raczej na jakość, niż na ilość publikowanych treści” – powiedział Jeremy Galbraith, CEO Burson-Marsteller na Europę, Bliski Wschód i Afrykę oraz Global Chief Strategy Officer agencji. „Miło też widzieć, że politycy, którzy odnoszą największe sukcesy na Facebooku, to ci, którzy zachowują się tak jak każdy inny użytkownik serwisu – publikując zdjęcia z domu, wakacji, czy fotografie dzieci”.

Prezydent Barack Obama jest najpopularniejszym przywódcą światowym na Facebooku, mając 46 milionów fanów swojego fanpage’a kampanijnego. Tuż za nim plasuje się premier Indii Narendra Modi, którego śledzi ponad 31 milionów osób na jego stronie prywatnej i ponad 10 milionów na oficjalnym profilu rządu Indii (ta strona znalazła się na trzecim miejscu w rankingu). Prezydenci Turcji Recep Tayyip Erdogan, Indonezji – Joko Widodo oraz Egiptu – Abdel Fattah el-Sisi zamykają listę pięciu najpopularniejszych przywódców na Facebooku, każdy z nich zgromadził po ponad 5 milionów fanów.

W listopadzie 2015 rząd USA stworzył oficjalny fanpage Prezydenta Stanów Zjednoczonych (POTUS), który od tego czasu (czyli w mniej niż dwa miesiące) zgromadził 1,3 miliona fanów, co dało mu miejsce wśród 30 najpopularniejszych fanpage’y politycznych liderów na świecie.

Premier Indii z kolei może pochwalić się najbardziej aktywną społecznością. Jego wpisy w 2015 roku zostały skomentowane, polubione lub udostępnione dalej 200 milionów razy – to ponad pięć razy lepszy wynik niż w przypadku Obamy. Posty Białego Domu, choć mniej angażujące niż te publikowane przez Modiego, są publikowane z większą częstotliwością.

Nowy prezydent Argentyny Mauricio Macri zasługuje z kolei na miano „Prezydenta Facebooka” z dwucyfrowym odsetkiem zaangażowań w stosunku do liczby polubień jego strony – parametr ten utrzymuje się na poziomie niemal 12%.

Najbardziej aktywna strona na Facebooku to profil biura prezydenta Dominikany – w 2015 publikowano na nim średnio ponad 27 postów dziennie. Niemal równie aktywne są władze Botswany i Filipin, każdy z profili publikował każdego dnia ponad 20 aktualizacji. Na przeciwnym biegunie jest fanpage Prezydenta USA, gdzie aktualizacje pojawiają się wprawdzie rzadko, ale każda z nich spotyka się z ogromnym odzewem – ponad 77 tysięcy interakcji na każdy wpis.

###

Inne najważniejsze wnioski:

Region Azji i Pacyfiku

  • Przywódcy indyjscy – prezydent, premier i minister spraw zagranicznych – zdominowali ranking dla całego regionu. Najważniejszymi czynnikami są z pewnością wielkość i liczba ludności ich kraju.
  • Facebook rozwija się także w innych krajach azjatyckich, stając się naturalną platformą dla innych liderów w regionie. Prezydent Filipin Noynoy Aquino, premier Malezji Najib Razak, nowa liderka Mjanmar (Birma) Aung San Suu Kyi, czy premier Kambodży Hun Sen – każde z nich zgromadziło pokaźne społeczności, po ponad milion fanów.

Bliski Wschód

  • Prezydent Egiptu Abdel Fattah el-Sisi stoi na czele rankingu dla Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej mając niemal 6 milionów „lajków”, wyprzedzając królową Jordanii, Ranię, która zgromadziła niemal 5,5 miliona fanów. Następni w kolejności są J. W. Sheikh Mohammed bin Rashid Al. Maktoum, władca Dubaju (3 miliony) i Haszymidzki Dwór Królewski Jordanii mający 1,6 miliona fanów.

Ameryka Łacińska

  • Prezydent Meksyku Enrique Peña Nieto, mający 4,5 miliona fanów, jest najpopularniejszym liderem w regionie, wyprzedzając nowego prezydenta Argentyny Mauricio Macri (3,5 miliona) i Dilmę Rousseff z Brazylii (2,6 miliona).

Afryka

  • W Afryce Subsaharyjskiej na czele listy znajduje się Uhuru Kenyatta z Kenii, który zgromadził 2 miliony fanów. Za nim uplasowali się: John Dramani Mahama – prezydent Ghany, a także Tedros Adhanom Ghebreyesus, minister spraw zagranicznych Etiopii – każdy mający ponad 600 tysięcy obserwatorów.

Europa

  • Prezydent Turcji Recep Tayyip Erdogan, brytyjska rodzina królewska, prezydent Rumunii Klaus Iohannis, kanclerz Angela Merkel, premier Rosji Dmitrij Miedwiediew i albański polityk Edi Rama są najpopularniejszymi przywódcami Europy aktywnymi na Facebooku.

Przywódcy nieobecni na Facebooku

  • Jedynie rządy 24 państw nie założyły jeszcze oficjalnych profili na Facebooku. Do tej grupy zaliczają się Chiny, gdzie ta sieć społecznościowa jest zakazana, a także Szwajcaria, której poprzedni prezydent założył konto w 2013 roku, by zdeaktywować je po zaledwie czterech miesiącach.

###

O badaniu

”Światowi przywódcy na Facebooku” (”World Leaders on Facebook”, http://www.burson-marsteller.com/what-we-do/our-thinking/world-leaders-on-facebook/)  to najnowsze badanie firmy Burson-Marsteller na temat tego, w jaki sposób światowi przywódcy, rządy i organizacje międzynarodowe komunikują się za pośrednictwem mediów społecznościowych. Badanie jest częścią uznanego dorocznego projektu Twiplomacy. Ten – początkowo skupiony na Twitterze – w bieżącym roku poszerzany jest o kolejne platformy społecznościowe – Facebook, Instagram, YouTube, Google+ i nieco bardziej niszowe w świecie cyfrowej dyplomacji Snapchat i Vine. Analiza każdej z platform będzie publikowana co miesiąc, aż do publikacji kompletnego badania Twiplomacy w maju 2016.

O Burson-Marsteller
Burson-Marsteller (rok założenia 1953) to wiodąca światowa firma z obszaru komunikacji i public relations. Zapewnia klientom strategiczne podejście i realizację działań w pełnym zakresie public relations, public affairs, zarządzania wizerunkiem, komunikacją kryzysową, reklamą i strategiami online. Światowa sieć firmy składa się z 73 biur własnych i 85 afiliowanych, łącznie działających w 110 krajach na sześciu kontynentach. Burson-Marsteller jest częścią grupy Young&Rubicam należącej do WPP (NASDAQ: WPPGY), światowego lidera w usługach komunikacyjnych. Więcej informacji: www.burson-marsteller.com.